Jak navrhnout culture book, který dožene vaše zaměstnance k slzám dojetí - a všechny v jejich okolí k přesvědčení, že u vás chtějí pracovat taky.
Jak navrhnout culture book, který dožene vaše zaměstnance k slzám dojetí - a všechny v jejich okolí k přesvědčení, že u vás chtějí pracovat taky.
Jak navrhnout culture book, který dožene vaše zaměstnance k slzám dojetí - a všechny v jejich okolí k přesvědčení, že u vás chtějí pracovat taky.
Brief
Zpřítomnit firemní hodnoty i každodennost největšího hráče českého HR a pomoci tak stávajícím i novým zaměstnancům zorientovat se v tom, jaké LMC je – a jaké není.
Výsledek
Působivý "culture box" ve 3 jazykových mutacích, který formou i obsahem zprostředkovává otevřenost, lidský přístup a zároveň nemalé nároky, které ve firmě panují.
Je rok 1996, jste malá firma s jedním počítačem a zakladatelem se silnou vizí, co na trhu od nuly rozjíždí hledání práce online. V dobách, kdy internet má v kanceláři často jen ředitel. Pokud vůbec. Tehdy nevídaná věc funguje; funguje tak dobře, že (fast forward) o nějakých 20 let později je zakladatel úspěšně vyexitován, firma patří do finské mediální skupiny a jako jednička českého HR trhu obsluhuje mnohem širší spektrum produktů i poboček. V číslech to vypadá skvěle, máte za sebou expanzi na první zahraniční trh i prudký nárůst počtu zaměstnanců. Ale taky nezanedbatelnou personální obměnu ve všech patrech firmy včetně nejvyššího a pocit, že je načase se zastavit a znovu se všemi – najednou už 319! – zaměstnanci shodnout na tom, kdo vlastně jste.
Zní vám to povědomě? Firem, které si prošly podobnou success story jako LMC, je v Čechách (naštěstí) celá řada. Provozovatel pracovních portálů Jobs.cz, Prace.cz, Atmoskop.cz a dalších služeb je ale jedinečný v tom, jak soustavně reflektuje svou vlastní firemní kulturu a hodnoty. Není to jen tím, že samotnou podstatou jejich byznysu je usnadnit lidem cestu k práci, kterou budou mít rádi; tahle mise naopak přirozeně vychází z lidské, svobodné atmosféry panující v LMC už od dob zakladatele Libora Malého, který vždy dbal na pravidelné revize "Dobrého ducha" firmy.
Shodnout se, co je správně
Není divu, že když se nedávno během roku a půl obměnila dobrá polovina firmy, současný ředitel Milan Jasný (sám druhý zaměstnanec firmy, nastoupivší v roce 1998) došel po delším přemýšlení v létě 2018 k rozhodnutí, že je nejvyšší čas si firemní DNA znovu prozkoumat a popsat. Pro stávající zaměstnance i nováčky, které pověst o přátelském charakteru k firmě táhne. Cílem neměla být jen prostá orientační příručka nebo etický kodex, ale „něco, čemu pracovně říkáme ‚culture book‘ – jinými slovy kultura LMC na papíře. Abychom měli všichni shodu v tom, co je vlastně správně :) Proto jsme se rozhodli odstartovat projekt, na jehož konci bude popis toho, co už dnes ve firmě máme. A velmi pravděpodobně při této cestě narazíme i na to, co bychom mít chtěli, takže se zas budeme moci posunout vpřed.“
Pomocí vlastního kontinuálního brainstormingu, otevřených workshopů i dotazníků, do kterých se zapojila valná většina firmy, připravil dedikovaný 5-členný interní tým zkušených zaměstnanců LMC komplexní obsahové podklady pro budoucí culture book, který se rozhodli zpracovat tištěnou formou: „Přemýšleli jsme i nad kombinací knihy a webu, ale nakonec bylo třeba zvolit jen jedno a to dotáhnout k dokonalosti, místo dvou napůl udělaných věcí. Knížka zvítězila díky svému wow efektu - i přes finanční náročnost a fakt, že zastarává, je to přece jen fyzická věc, která má dopad a je zaměstnancům na očích, přesně jak jsme chtěli,“ vysvětluje volbu média Adam Hazdra z LMC, který celý projekt culture booku vedl.
Třídící stůl
Vzhledem ke své extrémně pečlivé, propracované rešerši měl projektový tým LMC tisíce nápadů, jak by book mohl vypadat, a podnětů, co by se v něm mohlo objevit. Pro fázi 2, tedy proměnu moře inspirace a podkladů na funkční a esteticky čistý výsledný tvar, proto chtěl Martin Baránek, který měl jakožto LMC UX designér tuhle složku na starosti, do projektu vtáhnout Skákalu. „Poznali jsme se asi před 10 lety, když jsme spolu v Brně spolupracovali na uměleckých projektech, takže jsem znal Petrovo nadšení, smysl pro uměleckost a práci s daným materiálem i jeho nadhled a zajímavý přístup. A přesně tohle jsem si přál i pro culture book - kultura s uměním hodně souvisí... Je to vlastně takový Apple přístup: výsledný výrobek musí být uživatelsky příjemný a mít vysokou estetickou hodnotu,“ vysvětluje s trochou nadsázky Martin.
Vlastní layout dostal původně na starosti designér Tobiáš Grolich; Skákalova role spočívala v supervizi jeho práce i efektivity finálního tvaru. „Klient, zvlášť z onlinového prostředí, se – logicky, je expert ve spoustě jiných věcí – obvykle neorientuje v zákonitostech tiskařského provozu. Přitom jakékoli pole, ve kterém se nevyznáš, je pro tebe potenciálně hodně drahé. Využít od počátku projektu designově-technologické konzultace od někoho, kdo se v tomhle poli pohybuje, tak vlastně může klientovi ušetřit spoustu peněz,“ reflektuje svou úlohu v počátcích projektu na podzim 2018 sám Skákala.
Chytrá řešení.
LMC si přálo krabičku – a díky nalezení existujícího modelu, který přitom splňoval klientovy požadavky na ergonomii a estetiku, vyšel výsledek o 30 % levněji. „Na Petrovi se mi vždycky líbilo, jak dobře rozumí fyzické stránce tisku, od možnosti nejrůznějších materiálů po vhodnost jejich použití,“ říká k tomu Martin Baránek z LMC.
Klient, tvůj hrdina.
Jedním ze zásadních témat byla pro projektový tým LMC autenticita obsahu – kniha měla být věrným odrazem firemní kultury. Textově i obsahově 100% čisté, přírodní LMC bez přísad a sladidel. Ze strany Skákaly to znamenalo maximálně otevřený a pokorný přístup: „Zvlášť v případě tak křehké, vnitřní věci jako je firemní kultura, do toho jako někdo z vnějšku vůbec nemůžeš zasahovat. V tomhle designér musí klienta naopak strašně moc poslouchat, ctít a cítit to, co říká – je to v tu chvíli jeho hrdina, jehož přirozený jazyk potřebuje ve výsledným produktu zachytit. Nedělat z barevných buddhistů severský minimalisty a naopak, protože jakékoli předstírání stejně nakonec vyjde najevo. Bez ohledu na to, co zrovna letí.“
Upřímnost.
„Z rešerše nám vypadlo, že firmy ve svých culture books neukazují problémy, se kterými se potýkají. Úplně tam chybí druhá stránka. Ale my chtěli říct, že nejsme dokonalí, že se s něčím pereme, i předejít případným nováčkovským deziluzím,“ osvětluje Adam Hazdra sympaticky sebekritické pasáže jejich culture booku.
Lidskost.
Zásadní firemní hodnotu culture book komunikuje i přiznáním aspektů, které by se jiné firmy nejspíš snažily přikrášlit. „Nechtěli jsme, aby se lidem uvnitř firmy zdálo, že jde o bullshit. Takže se z culture booku dozvíte i to, že se u nás v LMC mluví občas sprostě, když je to adekvátní situaci,“ popisuje Martin Baránek.
Hravost.
A jakým zvířatům by se dařilo dobře u vás? Během pravidelných každoměsíčních kreativních schůzek a vzájemných posunů, čištění i naslouchání tak postupně vznikla funkční struktura, ve které firemní hodnoty zosobňuje nejen text, ale i jednotlivé designové a funkční prvky jako vazba nebo animace; a kniha mohla jít do hektického finále.
Papír + Pruhy = Pohyb
LMC je digitální, dynamicky se měnící firma – a analogové animace představují jednoduchý a hravý způsob, jak tenhle pohyb dostat do offline média. Nápad na ně vyšel z lásky ke kultovním “abíčkům” a knihy zahlédnuté v metru zrovna cestou do LMC.
Otevřená firma, otevřená vazba.
LMC je společnost s transparentní kulturou. V culture booku ji zosobňují nejen upřímné pasáže o vlastních nedostatcích a vysokém pracovním tempu, ale i transparentní obal pohlednic nebo odhalená knižní vazba. Nedokonalost otevřeného šití funguje i jako i analogie k Minimum viable products, se kterými LMC intenzivně pracuje.
Když to máš, tak to ukaž.
V závěrečné fázi projektu na přelomu roku 2018 a 2019 nakonec Skákala přebral i vlastní layout booku, včetně polské a anglické jazykové mutace – z původní jedné knihy se tak projekt vlastně rozrostl na tři a rázem pro designéra představoval mnohem více práce. „Petr nás nenechal na holičkách, i když se kniha dokončovala přes vánoční svátky a nad rámec původně plánovaného času – ukázal tím lidskost, tedy jednu z našich hlavních hodnot, a toho si na něm cením asi nejvíce. Dá se říci, že bez Petra by vlastně culture book nevznikl v téhle podobě, a nejspíš ani včas v termínu,“ pochvaluje si Martin Baránek.
Výsledná kniha si zasloužila patřičný předávací ceremoniál, který zaměstnancům přiblíží celý proces vzniku culture booku, předá ho publiku s patřičným třeskem a emocemi a nemilosrdně ho nadchne pro výsledek. Skákala proto také pomohl LMC dotáhnout uvedení knihy: celofiremní setkání na konci ledna 2019 vygradovalo jeho videem shrnujícím několikaměsíční intenzivní práci do dvou dynamických minut.
Do celého projektu, trvajícího 5 měsíců od srpna 2018 do ledna 2019, se zapojilo přes 80 % zaměstnanců LMC. „Už kvůli tomuhle procesu, při kterém jsme se o sobě hodně naučili, to stálo za to,“ pochvaluje si Adam Hazdra. „Když k tomu přidám feedback od našich zaměstnanců, který je z 95 % pozitivní, jejich rodinné příslušníky, kteří prý po prolistování knihy říkají, že by u nás chtěli pracovat, nebo naše obchodní partnery, kteří by si rádi dopřáli něco podobného, jsem si 100% jistý, že culture book byl správný krok, do kterého nejspíš půjdeme za pár let znovu.“
"Právě mi to Adam přinesl, tak jsem se na to rychle díval/vybalil a musím říct, že to je naprostá BOMBA! Mě málo věcí dokáže překvapit ve smyslu, že je to mnohem lepší, než očekávání ;-) ale tady se vám to opravdu povedlo!"
MILAN JASNÝ, ŘEDITEL LMC
"Právě mi to Adam přinesl, tak jsem se na to rychle díval/vybalil a musím říct, že to je naprostá BOMBA! Mě málo věcí dokáže překvapit ve smyslu, že je to mnohem lepší, než očekávání ;-) ale tady se vám to opravdu povedlo!"
MILAN JASNÝ, ŘEDITEL LMC
“Skákala dal celému culture booku čistotu a řád, ale zachoval přitom dynamiku naší kultury – to, že se v LMC snažíme, aby naše produkty a služby byly pro lidi hodnotné, užitečné, jednoduše a dobře použitelné.”
MARTIN BARÁNEK, UX DESIGNÉR, LMC
“Skákala dal celému culture booku čistotu a řád, ale zachoval přitom dynamiku naší kultury – to, že se v LMC snažíme, aby naše produkty a služby byly pro lidi hodnotné, užitečné, jednoduše a dobře použitelné.”
MARTIN BARÁNEK, UX DESIGNÉR, LMC
"Právě teď mi přistála v ruce culture book.
Můžu u vás pracovat? :D
To je taková nádhera!"
OBCHODNÍ PARTNER LMC
"Petr na mě udělal dojem jak netradičností přemýšlení, tak dohlížením na každý detail - jak během opakované závěrečné sazby, tak třeba i 'testovací projekcí' launch videa, přestože se jednalo jen o krátký spot pro 200 lidí. Cením, že pro perfektní výsledek nelitoval věnovat nám hodně času navíc. Je to profík ve všech směrech, kterého chceme mít na radaru i nadále, i proto s ním LMC už pracuje na chystaném redesignu jednoho ze svých webů."
ADAM HAZDRA, LMC CULTURE BOOK
"Nejvíc mě bavilo, že jsem LMC poznal – a oni mě. Tenhle vzájemný vztah je podle mě předpoklad každého byznysu a výhoda pro další společné projekty. Zvlášť u klienta, který patří k jedněm z nejzajímavějších v Česku, drží slovo, na nic si nehraje a výborně komunikuje.”
SKÁKALA, DESIGNÉR